چگونه برای اسب سواری لباس بپوشیم ؟

چگونه برای اسب سواری لباس بپوشیم ؟

 کلید سوارکاری راحت و مطمئن، پوشش صحیح است. قبل از اولین سواری خود، تجهیزات ساده و ابتدایی تهیه کنید. سپس برای اطمینان حاصل کردن از سواری امن و آسوده از تجهیزات مناسب و ایمن استفاده کرده و دیگر احتیاط ها را رعایت کنید.

 قانون ۱

 انتخاب تجهیزات برای اولین سواری

۱-  شلوار یا جین راحتی بپوشید تا از ساییده شدن در امان باشید. شلواری انتخاب کنید که مناسب و اندازه بوده و مقداری حالت کشسانی داشته باشد. این قابلیت کشسانی تضمین می‌کند که شلوارتان هنگام سواری، همراه شما به راحتی حرکت کند. اگر میخواهید چیزی مخصوص اسب سواری داشته باشید،جین،شلوار چسبان یا شلوار معمولی سوارکاری تهیه کنید.

  • از پوشیدن شلوارهای گشاد و آویزان بپرهیزید چون ممکن است حین سواری به شاخه ای گیر کرده و باعث افتادن شما از اسب شود.
  •  شلوار را خیلی تنگ انتخاب نکنید که در نشستن یا پوشیدنش مشکل داشته باشید. این انتخاب سواری را به تجربه ای ناخوشایند تبدیل می کند.
  • حواستان باشد شلوارهای لیز هم نپوشید. این شلوارها روی اسب ماندن را برایتان دشوار خواهد کرد.

راهنمایی: نگران خرید شلوار سواری گرانقیمت یا لباس های خاص دیگر نباشید،مگر بخواهید اغلب اوقات سواری کنید. می توانید از لباس های راحت درون کمد خود استفاده کنید.

۲- تیشرت یا پیراهن آستین بلند بسته به نوع آب و هوا بپوشید. می توانید پیراهن آستین رکابی یا آستین کوتاه برای هوای گرم، و پیراهن آستین بلند یا گرمکن برای هوای سردتر بپوشید. اگر در مسیر سوارکاری می‌کنید بهتر است لباس یا گرمکن رنگ روشن بپوشید تا قابل رویت باشید.

  • از پوشیدن لباس های خیلی گشاد و افتاده بپرهیزید. این پوشش می تواند خطر گیر کردن جسمی به پیراهن و ریسک افتادن از اسب را افزایش دهد.
  • از پیراهن های خیلی چسبان هم استفاده نکنید تا هنگام سواری احساس ناراحتی نکنید.

۳- چکمه سواری با پاشنه ۲.۵ تا ۳.۸ سانتی متری انتخاب کنید. چکمه ها بهترین انتخاب برای سوارکاری هستند، چون انگشت ها را پوشش داده و ایمنی قوزک‌پا را تضمین می‌کنند. پوشیدن چکمه پاشنه دار، کشش لازم را برای وقتی که پا در رکاب می‌گذارید، فراهم کرده و نشستن روی زین را آسان تر می کند.

چکمه های جمع و جور انتخاب کنید تا درون رکاب به راحتی جا بگیرد. از پوشیدن چکمه های حجیم و بد قواره، پلاستیکی، پاشنه بلند یا صندل مانند دوری کنید.

سوارکاری ایمن با کلاه

قانون۲

ایمن ماندن

۱- کلاه ایمنی انتخاب کنید که اندازه سر شما باشد. کلاه ایمنی مهمترین بخش تجهیزات سوارکاری شماست. این کلاه می تواند از آسیب دیدگی های جدی ناشی از افتادن احتمالی، شما را محافظت کند. نوار نرمی را به عنوان معیار، دور سر خود حدود ۱.۳ سانتی متر بالای ابروها بپیچید. این معیار می تواند به پیدا کردن سایز مناسب کلاه به شما کمک کند. دیگر نکات کلاه ایمنی، شامل موارد زیر است:

  • کلاه ایمنی باید با سرتان جفت و جور باشد، ولی نه خیلی سفت که به سر فشار وارد کند.
  • کلاه باید ۱.۹ تا ۲.۵ سانتی متر از ابروهای شما بالاتر باشد.
  • بند کلاه باید زیر چانه شما محکم باشد.
  • وقتی خم میشوید کلاه باید روی سر شما ثابت بماند.
  • بند پشتی باعث میشود تا کلاه به جلو سُر نخورد.
  • بندهای کناری کلاه باید روبروی لاله گوش قرار بگیرد.
  • کلاه باید دارای منافذی باشد که مانع از جمع شدن حرارت زیر آن شود.

راهنمایی: برای تهیه کلاه ایمنی به مغازه های فروش تجهیزات سوارکاری مراجعه کنید. این کار کمک می‌کند تا کلاه با اندازه مناسب را راحت تر پیدا کنید.

۲-  برای سوارکاری تریل و پرش کراس کانتری جلیقه ایمنی بپوشید. قابل مشاهده بودن شما در بعضی مدل های سوارکاری اهمیت دارد. می توانید جلیقه رنگ روشنی روی پیراهن خود بپوشید تا قابل رویت بودنتان توسط دیگر سوارکاران آسان‌تر شود. برای تهیه جلیقه با اندازه مناسب، به مغازه یا وبسایت فروش تجهیزات سوارکاری سر بزنید.  جلیقه ای انتخاب کنید که اندازه بوده و گشاد نباشد.

۳- یک جفت دستکش چرمی برای بهتر دست گرفتن افسار اسب تهیه کنید. اگر اسب تقلا کند یا افسار نمناک شود، در دست گرفتن افسار مشکل خواهد شد. پوشیدن یک جفت دستکش چرمی به محکم گرفتن افسار هنگام سواری کمک می کند. اینکار همچنین دست شما را از تاول زدن محافظت میکند.

۴- موهای خود را اگر بلند است ببندید. موهای بلند و آزاد می تواند حین سواری درون چشمانتان رفته و مانع دید شود. با دم اسبی کردن، دم خرگوشی یا گیس کردن موهای خود جلوی این حواس‌پرتی را بگیرید. اگر موهای چتری دارید ،قبل از سواری موهای خود را زیر کلاه ایمنی جمع کنید.

* شما می توانید با استفاده از توری سر، موهای خود را از دست و پا خارج کنید. این روش خوبی برای مواقعی است که موی خود را حالت داده و نمی خواهید آن را دم اسبی یا دم خرگوشی کنید.

۵-  برای محافظت از پوست خود در طول روز،از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. سواری در محیط های باز و طول روز، پوست شما را در معرض اشعه های UV مضر قرار می دهد. پس روی پوست صورت، گردن، شانه، دست ها و دیگر نقاطی از بدن که با لباس پوشیده نشده، لایه ای از کرم ضد آفتاب بزنید.

کرم ضد آفتاب را همراه خود بیاورید تا اگر هنگام سواری نیاز شد، مجددا بتوانید از آن استفاده کنید. شما برای هر آب و هوایی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید،چه هوا گرم باشد و چه سرد. در هر فصلی که آفتاب بتابد، میتوانید دچار آفتاب سوختگی شوید.

لباس سواریکار یمناسب در هوای سرد و گرم

قانون۳

 لباس پوشیدن برای هوای گرم یا سرد

۱-  لباس های انتخاب کنید که لایه های قابل تنظیم برای گرما یا سرما داشته باشد. وقتی برای سواری در زمستان یا تابستان بیرون می روید، لباس های لایه لایه می‌تواند بهترین روش برای راحت بودن شما باشد. در زمستان با پوشیدن پیراهن یقه اسکی برای لایه اول شروع کرده و روی آن تی شرت بپوشید. بعد از آن ژاکتی ضد آب به عنوان لایه آخر انتخاب کنید.در تابستان با زیرپوش آستین رکابی شروع کرده، بعد روی آن تی شرت پوشید.

  • اگر هوا خیلی سرد است، بافتنی نیز بپوشید.
  • در تابستان نیز ممکن است هنگام سواری احساس سرما کنید و بخواهید همراه خود ژاکتی سبک ببرید.

۲-  لباس هایی انتخاب کنید که رطوبت را از بدنتان دور کند. مواد خاصی هستند که اگر بپوشید و در آن عرق کنید، خیس میشوند. اما جنس های دیگری نیز وجود دارند که رطوبت را از بدن دفع کرده و باعث می شود خنک و خشک بمانید. به دنبال مواد مصنوعی بگردید که دارای تکنولوژی دفع رطوبت هستند.

  • برچسب های لباس را چک کنید تا ببینید آیا دفع کننده رطوبت هستند یا نه.
  • به طور کلی مواد طبیعی نگهدارنده رطوبت هستند. اگر زیاد عرق می کنید از پارچه های کتانی و پشمی دوری کنید.
  • جوراب های ضد رطوبت بسیار مهم هستند تا از عرق کردن پاها در پوتین جلوگیری کنند.

۳- ژاکتی ضد آب بپوشید که سازگار با نشستن روی اسب باشد. اگر به سواری در طبیعت می‌روید و هوا کمی سرد است،ژاکت بپوشید یا برای مواقع ضروری آنرا همراه خود ببرید. ژاکت خود را اندازه انتخاب کرده تا گشاد و آویزان نباشد و خطری برای ایمنی سواری شما بوجود نیاورد.

* می توانید با بررسی مغازه ها و وب سایت های تجهیزات سوارکاری، ژاکت های مخصوص اسب سواری را پیداکنید.

راهنمایی: بسته به مقدار سردی هوا ممکن است بخواهید گوش پوش یا کلاه گرم روی کلاه ایمنی خود بپوشید. دنبال گوش پوش یا کلاه گرمی بگردید که با کلاه سوارکاری تان سازگار باشد، تا در صورت نیاز بتوانید آنها را استفاده کنید.

۴- در هوای گرم رنگ های روشن انتخاب کنید تا نور را از بدن خود بازتاب دهید. رنگهای درخشان،سفید و دیگر رنگهای باز برای خنک ماندن در هوای گرم و وقتی که خورشید میتابد، بهترین روش خواهد بود. از رنگ های مشکی و دیگر رنگ های تیره دوری کنید، چون گرما را به خود جذب کرده و باعث می شود گرمای بیشتری حس کنید.

  •  برای مثال به جای پوشیدن تی شرت مشکی رنگ، تی شرت سفید بپوشید.
  •  به جای پوشیدن شلوار سواری مشکی رنگ، شلوار جین با رنگ سفید یا صورتی روشن انتخاب کنید.

منبع

نظرات کاربران ( 0 نظر )