آموزش لنژ کردن اسب و تجهیزات مورد نیاز برای آن

آموزش لنژ کردن اسب و تجهیزات مورد نیاز برای آن

لنژ کردن اسب مستلزم داشتن اسبی است که از دستورات شما پیروی کند. اسب باید بتواند سریعتر یا آهسته تر و به داخل یا خارج از  مسیر دایره ای حرکت کند. به عنوان تربیت کننده اسب،شما در مرکز آن دایره ایستاده و به اسب فرمان می دهید، و در این حین او را در مسیر خارجی دایره نگه می دارید.

آموزش لنژ کردن اسب میتواند هم برای اسب و هم برای تعلیم دهنده چالش برانگیز باشد. آموزش لنژ کردن اسب هرگز نباید توسط تعلیم دهنده بی تجربه انجام شود. اما با صرف زمان کافی، صبر و مقدار فضای مناسب برای لنژ، اسب شما راه رفتن، یورتمه و چهارنعل رفتن در مسیر را خواهد آموخت.

داشتن تجهیزات مناسب

۱- طناب لنژ تهیه کنید. طناب لنژ راه اصلی ارتباط شما با اسبتان حین تمرین است. شما با استفاده از طناب به اسبتان مسیرهای دقیقی خواهید داد، درست مانند هنگام سوارکاری که با افسار اسب را کنترل می کنید. طول طناب لانژ شما باید حدود ۲۵ تا ۳۰ فوت (۷.۶ تا ۹ متر) و از مواد سبک وزن تولید شده باشد.طناب شما باید دارای حلقه گردان باشد، گرچه بعضی طناب ها در انتهای خود زنجیر دارند.

جنس طناب های لنژ معمولا از الیاف کتانی، نایلونی یا ترکیبی از هر دو است. بعضی حرفه ای ها برای افراد مبتدی تر، طناب کتانی را پیشنهاد می کنند چون کمتر پیچ خورده و از دست لیز نمی خورد.

بعضی از طناب های لنژ گره هایی دارند که در دست گرفتنشان را آسانتر می کند، ولی دیگر طناب ها فاقد این ویژگی اند. تهیه این مدل طناب ها بستگی به ترجیح شخصی و راحتی شما دارد. اگر طناب شما این گره ها را ندارد می توانید خودتان طناب را با فاصله های یک فوتی گره بزنید.

اگر طناب شما کوتاه باشد، دایره ای که اسب در آن می چرخد را کوچک کرده و فشار زیادی روی رباط ها، تاندون ها و مفاصل اسب وارد می کند که می تواند باعث آسیب دیدن اسب شود.

۲- پوزه بند مناسب لنژ تهیه کنید. پوزه بند معمولی اسب میتواند از جای خود سرخورده و کنترل شما را حین لنژ کردن روی اسب کاهش دهد. به این منظور اسب شما هنگام تمرین با طناب لنژ نیاز به پوشیدن پوزه بند مخصوص دارد. این وسیله باید پوزه بندی با پوشش زیاد و نرم  و حلقه فلزی متصل شده به آن باشد. این حلقه برای اتصال طناب لنژ به پوزه بند استفاده می شود.

پوزه بندی با اندازه سوارکاری حرفه ای داشته باشید و مطمئن شوید که به خوبی تنظیم شده و محکم باشد. پوزه بندی که صحیح متصل شده باشد در جای خود ثابت مانده و علاوه بر ایمنی  بیشتر، برای اسب نیز ناراحتی ایجاد نمی کند. هرگز پوزه بند را با گیره ∞ شکل به طناب متصل نکنید. این حالت باعث اذیت شدن اسب و کم شدن کنترل شما روی حیوان خواهد شد.

۳- شلاق لنژ تهیه کنید. نقش شلاق لنژ، تقلید حرکت پای سوارکار بر بدن اسب است. شلاق برای مهمیز زدن و سرعت دادن به اسب استفاده نمی شود، بلکه به آرامی اسب را ترغیب میکند تا دور دایره یا خارج از آن حرکت کند. طول شلاق لنژ باید حدود ۶ فوت (۱.۸ متر) و دارای تسمه هایی به طول ۶ تا ۸ فوت (۱.۸ تا ۲.۴ متر) باشد.

شلاق همچنین کمک می کند تا فاصله اسب با شما حفظ شود و پیرامون مسیر دایره ای حرکت کند. این کار برای حفظ ایمنی تعلیم دهنده ضروری است.

۴- دستکش چرمی یا جیری بپوشید. مهم است که هنگام لنژ اسب همیشه دستکش بپوشید. این کار از ساییدگی طناب روی دست جلوگیری میکند، بخصوص هنگامی که اسب ناگهانی از جا می پرد یا از ترس اقدام به فرار کند. نوع دستکش میتواند سوار کاری یا دستکش کار باشد، به شرط اینکه کاملا اندازه دستتان بوده و تداخلی با در دست گرفتن طناب لنژ نداشته باشد.

طناب لنژ اسب

استفاده از طناب لنژ

۱- نحوه صحیح در دست گرفتن طناب لنژ: ممکن است بطور غریزی فکر کنید که پیچیدن طناب لنژ دور دست یا مچتان میتواند کنترل بیشتری به شما بدهد، ولی در واقع چنین کاری بسیار خطرناک است. اگر اسب بترسد و قصد فرار داشته باشد، شما همراه اسب کشیده خواهید شد یا دست و انگشتانتان به دلیل محکم شدن ناگهانی طناب خواهد شکست. بهترین روش نگه داشتن طناب طوری است که کنترل آن حفظ شده، و هر موقع که لازم شد بتوانید طناب را رها کنید.

  • طناب را روی هم تا بزنید تا دسته ای از طناب تاخورده ایجاد شود.
  • دسته تاشده را از آخر باز کنید و انتهای آنرا به اسبتان متصل کنید.
  • طناب را از وسط دسته تاخورده بگیرید و دنباله اضافی آنرا رها کنید تا در صورت نیاز استفاده شود. اگر اسب شما به هر دلیلی ترسید، طناب را ول کنید تا دنبال اسب کشیده نشوید.

۲- در دایره جای بگیرید. با طناب دسته شده و تا خورده در یک دست، در دایره بیاستید. کنار اسب و رو به شانه اش، با فاصله ۲ تا ۴ اینچی(۵ تا ۱۰ سانتی متر) طناب را جلوتر از اسب هدایت کنید.

۳- از شلاق استفاده کنید. شلاق لنژ از مهمترین ابزار شماست. با استفاده از آن میتوانید اسب را برای لنژ کردن به داخل یا خارج از دایره هدایت کنید. حین تمرین، بصورت مداوم و پشت سرهم به شانه اسب خود ضربات آهسته ای بزنید.

  • ریتم منظم یک یا دو ضربه در ثانیه را حفظ کنید.
  • اگر اسبتان سرش را تکان داد، به ضربه زدن ادامه دهید. رمانی که اسب آموخت تا بجای سر، شانه اش را تکان دهد بلافاصله شلاق زدن را متوقف کنید.
  • چند ثانیه ای صبر کنید، سپس تمامی فرآیند را تکرار کنید تا اسبتان از دستورات شما پیروی کند.

۴- تمرینات خود را پیشرفته کنید. هنگامی که اسب شما با فرآیند لنژ احساس راحتی کرد، می توانید طول طناب را افزایش دهید. ممکن است چند هفته تمرینات پیوسته لازم باشد تا اسب به این سطح رسیده و آماده پیشرفت شود.

  • طناب را ۱۰ اینچ (۲۵ سانتی متر) بلندتر گرفته و دستورالعمل ها را تکرار کنید.
  • تمرین را تا جایی ادامه دهید که اسبتان با آن سطح راحت باشد.
  • تا زمانی که اسب در دایره ۲۰ متری و با دویدن در هر دو جهت احساس راحتی نکرده، سرعت بیشتری از او طلب نکنید.
نحوه لنژ کردن اسب

انجام دادن لنژ در دایره

۱- اسبتان را با محوطه دایره ای آشنا کنید. اسب شما احتمالا به کنار شما ایستادن عادت دارد، مخصوصا هنگامی که سوار بر آن نیستید. این عادت می تواند در آغاز، تمرینات لنژ برایش گیج کننده سازد. آموزش حرکت در مسیر دایره شکل بطور خودمختار، به اسب کمک می کند تا با دیگر مراحل لنژ احساس راحتی بیشتری کند. بهترین روش برای ایجاد آشنایی و حس راحتی برای اسب در مسیر دایره ای، رها کردنش در همان محیط است. این کار به اسبتان اجازه می دهد تا محیط را بررسی، دیده و حتی بو کند، که این کار باعث آرامش بیشتر او می شود.

  • پوزه بند یا افسار اسب را نگیرید. بگذارید آزادانه شما را رها کرده و با میل خود پیش شما برگردد.
  • از دستورات کلامی مانند “راه برو” استفاده کنید. شما میتوانید با استفاده از نشانه ها، دستورات کلامی خود را به اسب آموزش دهید. با پاداش دادن به رفتار صحیح اسب، او را به پاسخ دادن به فرمانتان ترغیب کنید.
  • هنگامی که اسب به محیط عادت کرد، اسب را به حرکت پیرامون محیط دایره ای و پیروی از دستورات با شلاق لنژ آشنا کنید.

۲- اسب را برای یورتمه رفتن تشویق کنید. وقتی اسب به حرکت خومختار در محیط دایره ای عادت کرد، باید روی سرعت خود کار کنید. در آغار آهسته شروع کنید و به تدریج سرعت را بیشتر و بیشتر کنید، ولی مراقب باشید ساختار تمرین را فدای سرعت نکنید.

  • از شلاق لنژ برای آموزش یورتمه رفتن اسب، در خارج دایره اطراف خود استفاده کنید.
  • همچنین میتوانید از دستورات کلامی مانند “یورتمه برو” استفاده کنید. حین راه رفتن، اسب را به پیشروی وادار کنید و هنگامی که اسب پاسخ داد به او جایزه دهید.

۳- توقف را تمرین کنید. هدف این کار ایستادن اسب در مسیر خود است، بدون اینکه بعد از توقف به سمت شما برگردد. ممکن است مدتی زمان صرف شود تا اسب به این رفتار عادت کند، پس صبور باشید و به حیوان خود باور داشته باشید.

از زبان بدن خود برای راهنمایی اسب به برگشتن درون دایره استفاده کنید. همچنین میتوانید با تکان دادن طناب لنژ، مانند کارکرد افسار در حالت سواری، اسب را به سمتی که میخواهید هدایت کنید.

هر زمان که اسب چرخید و به سمت شما آمد، به سمت او رفته و مجددا در مسیر دایره قرارش دهید. اگر دیدید اسب کند شده یا به سمت داخل دایره حرکت میکند، میتوانید با شلاق به شانه اش ضربه آرامی زده تا او را به حرکت کردن و جلو رفتن ترغیب کنید.

۴- الگو را تقویت کنید. هنگامی که اسب شما با حرکت در مسیر دایره ای احساس راحتی کرد، میتوانید او را به فضاهای بزرگتر، مانند میدان مسابقه ببرید. ممکن است برای بعضی اسب ها هفته ها وقت برای تمرین دادن صرف شود، پس صبور و در جلسات تمرین خود مسمم باشید.

منبع : چگونه به اسب لنژ کردن آموزش دهیم؟

نظرات کاربران ( 1 نظر )

  • حجت غلام زاده شهریور ۲۷, ۱۴۰۰

    با سلام
    مطلب خوبی بود
    تشکر

    پاسخ دهید